recenzia – Flymaster GPS LS

Článok voľne preložený a prevzatý z https://xcmag.com/

Charlie King vyskúšal nový Flymaster GPS LS. Ľahký a jednouchý prístroj na lietanie pre nových a pokročilých pilotov.

GPS LS je vylepšená verzia prístroja VARIO LS od firmy Flymaster, doplnená o GPS. Skratka LS znamená “Light and Simple” – “ľahký a jednoduchý”. GPS LS je navrhnutý presne v tomto zmysle: ľahký, jednoduchý na používanie a s prijateľnou cenou. Mať GPS znamená, mať údaje o rýchlosti voči zemi, o rýchlosti vetra (pri krúžení) a údaje o smere a takisto záznam o lete (tracklog). Nemá informácie o letových priestoroch a neposkytuje navigáciu na bod.

Prvé zoznámenie

Prístroj Flymaster B1 NAV používam už dlho a prvá vec ktorá mi padla do oka pri vybalení GPS LS z krabice bol rozmer. Myslel som si, že bude trocha menší ale je oveľa menší: polovičná váha (110g k 230g) ale displej je skoro rovnaký.

Where the Vario LS comes in bright orange, green or blue, the GPS LS’s casing is dark grey. But it doesn’t have to be: for €24 you can now have it customised with your design or photo, which is kind of cool!
Vario LS má tri farebné možnosti, ale GPS LS je dostupný len v čiernej. Ale nemusí byť, iba za €24 sa dá prikúpiť

The GPS LS has a large Velcro patch on the back. It can be used on a flight deck, mounted on the risers, or attached to your harness chest strap or your leg with Flymaster’s optional harness and leg mounts (€10 each). It comes with a micro-USB charging lead, and the manual is downloadable from their website, and very clear.

There are four big buttons which are easily operated with gloves on: Volume up; volume down; alti 1- alti 2 / confirm operation; and the menu / power button. The screen is flush with the casing and described as scratch resistant. I didn’t deliberately put this to the test, and the unit came away from the test period scratch-free.

Na porovnanie pri lete, GPS LS spolu so starším Flymaster B1 NAV. Najväčším rozdielom je veľkosť – GPS LS je viditeľne menší, obrazovka je menšia len o kúsok ale oveľa čitateľnejšia.
Foto: Charlie King

Displej

Monochromaticý s vysokým kontrastom je veľmi jasný a ľahko čitateľný aj na slnku. Všetky potrebé údaje sú zobrazené na jednej obrazovke, takže sa netreba zabávať ich prepínaním počas letu. Dizajn je jasný a rýchlo som si zvykol čo kde je zobrazené. Výškomer je veľký a čitateľný na prvý pohľad.

Vario má analógové zobrazenie (paličky) a aktuálne stúpanie, max. stúpanie/klesanie počas letu sú zobrazené číselne. Zvuk je taký istý ako na starom prístroji, veľmi príjemný s detekciou blízkeho stúpania a s nezastrašujúcim zvukom počas silného stupáku. Hlasitosť sa nastavuje jednoducho a úroveň je viditeľná na displeji. V špecifikácii je uvedená frekvencia snímania 10x za sekundu s 10cm rozlíšením. Lietal som s oboma prístrojmi na pultíku, raz som zabudol na B1 vypnúť zvuk a zistil som že zvuk ide z oboch prístrojov rovnako.

Krátky prehľad čo je na displeji GPS LS: navrchu je stav batérie a úroveň signálu GPS priamo nad aktuálnou kĺzavosťou a rýchlosťou. Údaje o smere (zvlnená šípka) a rýchlosti vetra (malý veterný rukáv) spolu s kurzom sú v kruhu pod nimi. Stred kruhu je moja pozícia. Čierna šípka ukazuje kurz spolu s číselným údajom v stupňoch. Čierna bodka ukazuje posledné stúpanie vzhľadom na moju pozíciu.
Jediná vec čo podľa mňa chýba na kruhu je označenie svetových strán ako na kompase čo B1 má. Myslím, že by to bolo vhodné, aj keď protiargument je žeby to trocha zaplnilo displej.
Tak isto je tu údaj o vzdialenosti na štart a vzdialenosť k poslednému stúpaniu. Pod nimi je veľký číselný údaj o výške. Jedným tlačidlom sa prepína Alt1 a Alt2 a na spodku displeja sú hodiny, ktoré sa počas letu automaticky prepínajú s časom letu.

Nastavenia, letový záznam a sťahovanie letov

V nastaveniach sa dá synchronizovať Alt1 s výškou GPS (ja som to urobil, lebo prístroje ukazovali veľmi rozdielnu výšku), takisto sa dá nastaviť aj automatické nastavenie výšky na základe GPS. Dajú sa nastavovať úrovne stúpania/klesania, frekvencia/kadencia/iné zvuku stúpania, priemerovanie varia, citlivosť na blížiace sa stúpanie tzv. “buzzer”, ale ak ste nový pilot alebo nie veľmi technicky zdatný, toto nie je potrebné nastavovať. Samozrejme je tam čas a dátum a resetovanie do výrobných nastavení.

V menu sa nachádza aj “Log book” – záznamík letov, kde sa dajú spätne prehliadať údaje o letoch. Na stiahnutie letov z prístroja je potrebný softvér v počítači. Dá sa použiť program Flymaster Designer alebo iný napr. GPSDump. Pri inštalácii by nemal byť žiaden problém, aj keď vždy sa môže niečo vyskytnúť. Upload letu na XC server bol bez problémov.

Veľký monochromatický displej pre ľahké čítanie údajov, veľké tlačidlá robia GPS LS výborným prvým prístrojom. Vhodný pre mnohých pilotov na XC lietanie. Je ľahký, jednoduchý a spoľahlivý.
Foto: Marcus King

Verdikt

Celkovo si myslím, že GPS LS je skvelý prístroj. Je ľahký a jednoduchý na používanie. Viem si predstaviť, že bude obľúbenou voľbou pre nových pilotov, pokiaľ nebudú potrebovať niečo sofistikovanejšie keď začnú lietať XC alebo súťaže. Je ideálny pre tých, ktorý nepotrebujú info o priestoroch, súťažné funkcie alebo potrebujú spoľahlivý záložný prístroj pre svoje lietanie.

Špecifikácia:

Váha: 110 g
Rozmery: 12.6 x 7.3 x 1.2 cm
Veľkosť obrazovky: 53 x 75 mm
Typ displeja: segmentový LCD
Výdrž batérie: 40 hodín
Kapacita betérie (Lithium-Ion): 1800 mAh
Doporučená cena: €299

Odkaz na prístroj na stránkach výrobcu: Flymaster.net

Publikované v CrossCountry časopise v čísle 217 (Feb/Mar 2021)